Dar 1


Dar 1 został stworzony z myślą o najmłodszych dzieciach. Początkowo myślałam, że będę wykorzystywać go przede wszystkim wśród dzieci młodszych, ale nie ma on żadnych ograniczeń i rewelacyjnie sprawdza się w przypadku dzieci starszych np. w trakcie programowania czy rozwijania słuchu fonematycznego. Pierwsza skrzynka składa się z dwunastu wełnianych piłeczek, w tym sześciu piłeczek zawierających sznurek. Piłki są w barwach podstawowych (czerwona, żółta, niebieska)  i pochodnych (pomarańczowa, żółta, niebieska). 

Dar 1 można wykorzystać do:

  • rozpoznawania i nazywania kolorów, 
  • poszukiwania podobnych kształtów i przedmiotów w otoczeniu dziecka,
  • określania cech (miękka, lekka, okrągła) 
  • doskonalenia orientacji przestrzennej, 
  • stymulowania dotyku, 
  • rozwijania spostrzegawczości, 
  • wprawiania piłki w ruch wahadłowy, 
  • programowania, 
  • teatrzyków stolikowych, 
  • zabaw rozwijających małą i dużą motorykę, 
  • rymowanych wierszyków i piosenek.

Nie mając darów można poszukać alternatywy i zastąpić dar 1 szmacianymi piłkami, stworzyć podobne piłki na szydełku lub uformować je z papieru.

Poniżej znajdziesz moje autorskie zabawy z wykorzystaniem daru 1. W przypadku korzystania z moich propozycji proszę o podanie źródła (warsztatfreblanki.pl). 

"Kolorowa zabawa" 

Kolorowa to zabawa: (wybranie piłki z drewnianego pudełka)
ręka lewa, (piłka trzymana w lewej ręce)
ręka prawa. (piłka trzymana w prawej ręce)
Podskocz w górę, 
zrób też skłon
i do przodu hop!
Teraz wskaż kolejną osobę (przekazanie piłki innej osobie)
i rozpoczynamy nową przygodę. (odłożenie piłki do skrzynki i rozpoczęcie zabawy od słów kolorowa...)

"Jaki ma kolor?"

W prawe/lewej ręce piłkę mam, 
jaki kolor ona ma? 


Dziecko lub nauczyciel trzyma po jednej piłce w prawej i w lewej ręce, ważne by piłki miały inny kolor i wypowiadamy rymowankę. Następnie dziecko odpowiada na pytanie wskazując na kolor piłki. 

"Pił-ka"

Piłko, piłko powiedz mi! 
Jaki wyraz na sylaby podzielimy dziś? 


Dziecko lub nauczyciel wybiera z pudełka piłkę, wypowiada rymowankę i mówi nazwę dowolnego wyrazu. Wskazane dziecko lub grupa dzieli wyraz na sylaby. 

"Ciepło-zimno"

Fioletowa piłka w sali (domu) się schowała. 
Dwóch słów tylko używała!
Ciepło lub zimno powtarzała i drogę do siebie wskazywała.
Zimno,
zimno,
zimno,
ciepło,
ciepło.
Na koniec gorąco wykrzyczała
i w skrzynce znów zamieszkała.

Komentarze